Avond met drie auteurs in teken van Surinaamse literatuur

‘Palmen en Pennen’ in De Kennismakerij

Suriname staat donderdagavond 3 mei 2018 centraal tijdens de literaire manifestatie ‘Palmen en Pennen: geschreven Suriname’ in De Kennismakerij in de Tilburgse Spoorzone (Burgemeester Brokxlaan 8-79). De Stichting Cools en de Bibliotheek Midden-Brabant hebben daartoe de handen ineengeslagen en een drietal auteurs uitgenodigd.
Zij houden alle drie een korte lezing en gaan daarna in gesprek met het publiek en journalist Joep Trommelen, tevens bestuurslid van de Stichting Cools.  De drie auteurs zijn Michiel van Kempen, Chris Polanen en Rihana Jamaludin, die een thuiswedstrijd speelt.

Ook de Tilburgse stadsdichter Onias Landveld, eveneens met een Surinaamse achtergrond, speelt een rol tijdens de avond.

‘Palmen en Pennen’ begint om 19.30 en het programma duurt circa twee uur. De toegang is gratis.

Michiel van Kempen publiceerde twee jaar geleden ‘Rusteloos en overal – het leven van Albert Helman’, een vuistdikke biografie over een van Suriname’s belangrijkste schrijvers, die daarnaast – onder andere - ook nog diplomaat, politicus en journalist was. Helman zag in zijn leven Suriname richting de onafhankelijkheid gaan. Zijn biografie is dan ook naast een persoonlijk verhaal indirect het verhaal over een land dat op eigen benen moest leren staan. Biograaf Van Kempen werkte tien jaar aan zijn boek en geldt als autoriteit op het gebied van de Surinaamse literatuur. Hij is bijzonder hoogleraar Nederlands-Caraïbische literatuur aan de Universiteit van Amsterdam.

Rihana Jamaludin (1959) kwam in 1983 naar Nederland. Haar eerste roman was ‘De Zwarte Lord’, die in 2009 verscheen en zich afspeelt in het Suriname van de negentiende eeuw. Daarna verschenen er nog twee romans van haar hand: ‘Kuis’ (2012) en de pas verschenen jongerenroman ‘Luchtdanser’. In haar lezing van 3 mei staat ‘de vergeten elite’ centraal, het onderwerp van De Zwarte Lord, én van haar nieuwste boek.

Chris Polanen debuteerde vorig jaar als romanschrijver met ‘Waterjager’, dat zich afspeelt in de nabije toekomst, als Paramaribo als gevolg van de opwarming van de aarde voorgoed onder water is komen te staan. Het verhaal draait om de broers Jean Christoph en Joshua. De laatste keert vanuit Nederland terug naar de ondergelopen stad als hij verneemt dat hun beider vader daar gestorven is. Polanen (1963) is in Suriname geboren en getogen en kwam als 20-jarige naar Nederland. Naast schrijver is hij dierenarts in Amsterdam. Hij begon met schrijven uit heimwee naar Suriname.

Naar aanleiding van deze avond is er door Rihana Jamaludin ook een speciale collectie samengesteld met literatuur uit en over Suriname, multiculturaliteit en de 19e eeuwse historie van Suriname. Meer informatie hierover vind je hier.

‘Palmen en Pennen’ is een samenwerking tussen de bibliotheek en de stichting Cools, die vooral bekend is van de jaarlijkse grote boekenmarkt in Tilburg in augustus. Cools gaat zich daarnaast ook bezighouden met in samenwerking met andere partijen vormgeven aan haar missie: de promotie van de liefde voor het boek.

Reserveer een plaats in De Kennismakerij via een mail aan lilyspaan@bibliotheekmb.nl.