Ross, Oonincx en Rood trekkers in literair programma
Boeken rond het Paleis

Ruim tweehonderd kramen met boeken plus een ‘spannend’ literair en muzikaal programma in de Tilburgse binnenstad; de eenentwintigste editie van ‘Boeken rond het Paleis’ op zondag 26 augustus wordt een hele bijzondere. Vanwege de plaats: Koningsplein, Katterug en Paleisring.

Door diverse verbouwingen aan de stadskantoren zijn het Willemsplein, Stadhuisplein en de Stadhuisstraat dit jaar immers niet voor de kramen beschikbaar. Maar zeker ook vanwege het thema van het literaire programma: het spannende boek. De organiserende Stichting Cools is erin geslaagd de auteurs Tomas Ross, Ingrid Oonincx en Lydia Rood te strikken voor een literair middagprogramma dat samen met de Bibliotheek Midden-Brabant vorm wordt gegeven.

Boeken rond het Paleis is de grootste boekenmarkt van Zuid-Nederland en al jaren een van de hoogtepunten op de Tilburgse culturele agenda. Samen met de bibliotheek, boekhandel Gianotten Mutsaers, de Gemeente Tilburg en Tilt, is Stichting Cools er in geslaagd veel méér te bieden dan alleen de honderden kramen. Al een aantal jaren hanteert Stichting Cools het motto ‘meer, beter, levendiger’ en met die woorden in gedachten is getracht ook dit jaar weer stappen vooruit te zetten. Zo is er actief over de grens gekeken om ook Vlaamse boekhandelaren naar Tilburg te halen, en hopelijk ook Vlaamse kopers naar Tilburg te lokken.

Na een geslaagde eerste editie vorig jaar is er ook dit jaar weer een Kinderplein, nu in de Emmapassage. En wat te denken van door Fontys en Tilt georganiseerde pop-up optredens tussen de boekenkramen door Tilburgse conservatoriumstudenten, die zich laten inspireren door boeken en literatuur?

Boeken rond het Paleis speelt zich af tussen 10 en 17 uur. Het literaire programma in de bibliotheek aan het Koningsplein begint om 13.30 uur. Het Kinderplein is vanaf 10.30 uur open. Op de markt op het Koningsplein wordt een knus terras opgetuigd met koffie van Babes Coffee en bier/wijn/fris van 'oldtimer' bar op wielen Karakter.

Hoofdgast tijdens het middagprogramma in de openbare bibliotheek is Tomas Ross, al ruim dertig jaar een van de meest toonaangevende vaderlandse thrillerauteurs. ‘Veteraan’ Ross wist al drie keer de Gouden Strop in de wacht te slepen. Hij publiceerde dit jaar ‘Het verdriet van Wilhelmina’, een roman die zich afspeelt rond de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd en waarin een geheimzinnige afspraak tussen Wilhelmina en Churchill een hoofdrol speelt.

Stichting Cools presenteert met trots de Tilburgse Ingrid Oonincx, lid van schrijverscollectief Moordwijven en ook bekend als columniste van het Brabants Dagblad. Met ‘Pretty Boy’ publiceerde ze dit jaar haar vijfde roman. Volgens website Thrillzone 'haar beste werk ooit'.

Nadat Ross en Oonincx beiden een inleiding over hun werk hebben gehouden (Ross begint om 14.45 uur), zal journalist Joep Trommelen in gesprek gaan met beide auteurs en het publiek. Lydia Rood zal zich daarbij aansluiten nadat zij (zowel thriller- als kinderboekenschrijfster) op het Kinderplein heeft opgetreden. Het programma in de bibliotheek eindigt rond 16 uur.

Het bibliotheekprogramma begint al om 13.30 uur als wethouder Marcelle Hendrickx en directeur-bestuurder van Bibliotheek Midden-Brabant Peter Kok de opening verrichten. De Tilburgse stadsdichter Onias Landveld verzorgt daarna een spoken word-optreden.

De Tilburg Cowboys presenteren ‘Book To Be’, een uitgeverij van boeken die nooit geschreven zijn. Van verhalen waar niet snel naar wordt gevraagd, maar die het wel verdienen om gedeeld of verteld te worden.

Foto zoekt tekst’ is een schrijfopdracht voor leden van de Schijfateliers van de Bibliotheek Midden-Brabant. Hun opdracht was korte teksten te schrijven bij foto’s van de Tilburgse fotograaf Paul Bogaers. De drie winnaars lezen tijdens het literaire programma in de bieb hun tekst voor terwijl de foto’s worden getoond.

Tenslotte is er vóór Ross en Oonincx aan de beurt zijn een dubbeloptreden van Marije van Pamelen, de derde Junior Stadsdichter van Tilburg, met haar vader Frank van Pamelen, oud-stadsdichter.

Het Kinderplein is sinds vorig jaar onderdeel van Boeken rond het Paleis en komt dit jaar tot stand in samenwerking met Boekhandel Gianotten Mutsaers. De Emmapassage is dit jaar de locatie waar diverse gratis activiteiten voor kinderen van alle leeftijden plaatsvinden.

Theater Luister trapt om 10.30 uur af met spannende verhalen voor kinderen van 2 tot 7 jaar. Een uur later leest de Tilburgse schrijfster Els Coone voor uit haar nieuwste kinderboek ‘Jan en Jetje’.

Vanaf 12.00 uur kunnen kinderen zelf een boek schrijven of tekenen. En om 14.00 komt Lydia Rood, schrijfster van vele boeken voor kinderen, jongeren én volwassenen, vertellen over haar werk. Onlangs verscheen van haar hand ‘Justins Rivaal’. Kinderen kunnen met haar spreken en vragen stellen.

Tilt stimuleert graag jong talent en heeft daarom aan singer-songwriters van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten gevraagd hun favoriete boek te bezingen of muziek te schrijven gebaseerd op hun lievelingsroman. Een vijftal acts zal met pop-up optredens de bezoekers van de markt verrassen: Olivier Pesch, Sanne Rambags, SO soft soul sounds, Tim Koehoorn en Kevin Verlouw.