Boeken uit de doeken

Dragen antiquaren hoorntjes? Waarin faalde Darwin? Wat hebben Hugo de Groot en Casanova gemeen? Waarom is de HSL funest voor de Russen? Wat voor boek dien je bij je te hebben op de Dag des Oordeels? Wat hebben boeken en inbraakpreventie met elkaar te maken? Waar drukt men zonder inkt?

De antwoorden op deze vragen worden beantwoord in Boeken uit de doeken, een rijk geïllustreerde verzameling beschouwingen over het boek. Al eeuwenlang wordt er gelezen en al eeuwenlang wordt het boek afgebeeld op tekeningen en schilderijen. Soms met een diepere betekenis, vaker vooral de verbeelding van een aangenaam tijdverdrijf.

De auteurs Martin Hulsenboom en Peter IJsenbrant, oud-bestuursleden van de Stichting dr. P.J.Cools msc, hebben in deze uitgave een fraaie verzameling van schilderijen rondom het boek bijeengebracht. Op veel van de in deze uitgave opgenomen schilderijen hebben de personages geconcentreerde aandacht voor hun lectuur: lezen als kunst van het genieten. Het boek als betekenisdrager en verschijnsel in de beeldende kunst.  De auteurs hebben de werken voorzien van zowel verhelderende als luchtige beschouwingen waarmee zij de lezer een verrassende kijk op de kunstwerken bieden.
Een boek van boekenliefhebbers voor boekenliefhebbers.
Lees verder: http://www.stichtingcools.nl/publicaties/boekenuitdedoeken/

Presentatie

De presentatie vond plaats als onderdeel van het literair programma in Bibliotheek Tilburg Centrum. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan de wethouder en Lisa Kuitert, hoogleraar Boekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Zij gaf tijdens dit programma een lezing.

Meer informatie over de presentatie: http://www.stichtingcools.nl/boeken-rond-het-paleis/literairprogramma/

Interesse?
Vanaf 28 augustus is het verkrijgbaar bij boekhandel Gianotten Mutsaers en boekhandel Livius de Zevensprong.

Bestellen kan ook door een e-mail te sturen naar marijnvankempen@ziggo.nl. De prijs bedraagt 12.50 euro  excl. verzendkosten.