Vanwege het gevaar op Corona besmetting is Palmen & Pennen dat 14 maart in de LocHal zou plaatsvinden, helaas afgelast.

Palmen en Pennen 2: over Suriname en literatuur zal op een latere datum plaatsvinden.

Oorspronkelijk: 14 maart 2020, van 13:00 tot 15:30 | KennisMakerij (Bibliotheek LocHal Tilburg)

Gratis (wel aanmelden)

Foto: Filip Claus ID

Stichting Cools en de Bibliotheek Midden-Brabant in Tilburg presenteren de tweede editie van Palmen & Pennen, een middag waarin Surinaamse literatuur centraal staat. Drie gasten komen naar de KennisMakerij in de Bibliotheek LocHal: Astrid H. Roemer, Onias Landveld en Anne Klomberg.

Gasten van journalist Joep Trommelen

Anne Klomberg studeerde twee jaar geleden af aan de masteropleiding Jeugdliteratuur aan Tilburg University. Voor haar scriptie onderzocht ze de beeldvorming over Suriname in tien Surinaamse en Nederlandse prentenboeken. Ze ging na of en in hoeverre de etnisch-culturele achtergrond van de auteurs de manier waarop zij Suriname in hun boeken presenteren, heeft beïnvloed. Het koloniale verleden vormde daarbij een belangrijk referentiekader. Klomberg besteedde speciale aandacht aan machtsverhoudingen tussen personages, waarin wellicht verwijzingen naar oriëntalisme of kolonialisme zichtbaar zijn. In haar lezing bespreekt Klomberg enkele bevindingen uit haar studie.

Onias Landveld
 was tot augustus vorig jaar stadsdichter van Tilburg. Hij is een veelzijdig woordkunstenaar die in zijn optredens het publiek zowel prikkelt als vermaakt. Hij zal spreken over de plaats die jonge zwarte kunstenaars anno 2020 in het Nederlandse culturele landschap mogen innemen en zelf claimen. Het maatschappelijk debat in Nederland staat de laatste jaren steeds meer in het teken van identiteit, discriminatie en racisme. Landveld zal daar op ingaan.

Stichting Cools en de Bibliotheek zijn bijzonder vereerd met de lezing die Astrid H. Roemer komt geven. Vorig jaar trok zij de aandacht met de roman Gebroken Wit. De Volkskrant omschreef haar als een ‘Caribische Virginia Woolf’ die een monumentale familiegeschiedenis schreef. Roemers boeken gaan vaak over de ontheemde gevoelens van Surinaamse mensen in Nederland en hun verlangen naar het moederland. Sinds haar debuut in 1970 heeft Roemer tientallen boeken gepubliceerd. In 2016 ontving zij voor haar proza de P.C. Hooftprijs. Volgens de jury schrijft Roemer ‘scherpe en relevante interventies in het publieke debat’ en ‘complexe verbeeldingen van de geschiedenis van Suriname’.

Praktische informatie

Het publiek krijgt tijdens Palmen & Pennen de gelegenheid met de drie gasten in gesprek te gaan.

Datum: zaterdag 14 maart 2020
Locatie: KennisMakerij in de Bibliotheek LocHal Tilburg