Boeken, auteurs en lezers, vroeger en nu.

Met Herman Pleij en Lotte Jensen

LocHal Tilburg zondag 23 april 2023, 14.00 uur tot 16.00 uur

Op zondag 23 april nemen Herman Pleij en Lotte Jensen je in de LocHal mee op een spannende reis door de geschiedenis van de literatuur. Beide gastsprekers zullen hun visie delen over dit onderwerp. Joost Minnaard zal hun bevragen over welke conclusies zij trekken en wat die reis ons uiteindelijke gebracht heeft. Daarna zullen de gastsprekers in gesprek gaan met het publiek. Georganiseerd door Stichting Cools en Bibliotheek Midden-Brabant.

Lotte Jensen, hoogleraar Nederlandse literatuur- en cultuurgeschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen, publiceert vooral over de literatuur in samenhang met nationale identiteitsvorming en geschiedenis. Valt er vanuit het verleden een lijn door te trekken naar vandaag de dag wanneer we het hebben over de literatuur en de schrijvers? In hoeverre is er sprake van ‘typisch Nederlandse’ verschijnselen in dit opzicht?

Herman Pleij, - wie kent hem inmiddels niet- alweer geruime tijd emeritus hoogleraar Nederlandse historische letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam is de tweede spreker. Het is in de late Middeleeuwen dat fictie zijn intrede doet in de literatuur. Wie waren de lezers van die literatuur? Valt er een lijn door te trekken naar de lezers vandaag de dag? In hoeverre spelen de cultuurhistorische omstandigheden daarbij een rol van betekenis?

Joost Minnaard, voormalig literatuurdocent Fontys Hogescholen zal het vervolggesprek leiden.

Na de lezingen is er gelegenheid om, onder het genot van een kopje koffie, met de sprekers van gedachten te wisselen.

Bibliotheek LocHal, zondag 23 april 2023, 14.00 uur tot 16.00 uur
Gratis, wel graag vooraf aanmelden via www.eventbrite.nl: ‘pleij’.

Dit jaar wordt voor de 25e keer de Tilburgse boekenmarkt ‘Boeken rond het Paleis’ georganiseerd door Stichting Cools op zondag 27 augustus 2023 wederom in het centrum van Tilburg. De kramen staan gedrapeerd rondom het Paleis Raadhuis. Stichting Cools start, in samenwerking met bibliotheek Midden-Brabant, ter gelegenheid daarvan, in het voorjaar, de zomer en het najaar, een programma over verleden, heden en toekomst van de literatuur.

Dit event wordt financieel mogelijk gemaakt door Gemeente Tilburg en Stichting Cools.