Boeken rond het paleis is springlevend.

Op zondag 27 augustus was, in het centrum van Tilburg rond het Willemsplein, van 10 tot 17 uur de Tilburgse boekenmarkt ‘Boeken rond het Paleis’ weer georganiseerd. Dit keer een zeer feestelijke, vijfentwintigste editie georganiseerd door Stichting Cools in samenwerking met Bibliotheek Midden-Brabant, Tilt en de gemeente Tilburg. Tijdens de boekenmarkt heeft ook de inauguratie van de nieuwe Tilburgse stadsdichter plaatsgevonden. Met veel activiteiten, ook in de LocHal.

Op de markt was, naast van heel veel boeken verspreid over 160 kramen, gratis te genieten van een divers programma voor jong en oud.

Voor de kinderen (en hun ouders) was een puzzeltocht opgezet, met als onderwerp Hugo de Groot. Bekend van zijn ontsnapping uit Slot Loevestein in de boekenkist. Deelname was uiteraard gratis.

Iedereen kreeg de gelegenheid om boeken te laten taxeren door een erkende antiquair: Thomas Leeuwenberg, een bijzondere Tilburgse persoonlijkheid en al meer dan 40 jaar uitbater van een bijzonder antiquariaat. Dit in de kraam van Stichting Cools bij de trappen van het Paleis-Raadhuis van 10 tot 11.30 uur.

Op het Willemsplein enkele optredens van jonge schrijvers: Isa Cuppen, Naomi Ramaker en Dara Bazelet.

Peer de Graaf bracht op diverse plaatsen in de binnenstad als stadomroeper de boekenmarkt op eigen wijze onder de aandacht.

Illustrator en karikaturist Randy Haas was, op het Willemsplein, bezoekers van de markt treffend aan het portretteren.

Van 12 tot 13 uur heeft, ingeluid door muziek, op de trappen van het Paleis-Raadhuis, de inauguratie van de nieuwe Tilburgse stadsdichter Frederike Luijten feestelijk plaatsgevonden. Naast de formele plichtplegingen heeft Frederike haar eerste gedicht voor Tilburg gepresenteerd. De inauguratie werd afgesloten door het literaire confettikanon van Tilt, het glas heffen met ‘Art of Tea’ en speciale schoonmaaksters. De presentatie was in handen van journalist Joep Trommelen.

Daarna liep de stoet, met iedereen die dat wilde, onder muzikale begeleiding van het Paleis-Raadhuis naar de LocHal voor een speciaal programma.

De kersverse stadsdichter Frederike Luijten voegde direct de daad bij het woord tijdens dit literaire café met spoken word en poëzie. Daarnaast optredens van Trijntje van de Wouw, Isis van Geffen, Qube, Houda Bibouda en de Junior Stadsdichter (Gina Goossens). De muzikale omlijsting werd verzorgd door Claudy. Voor interactie zorgde een heuse pub quiz door Renée Wetzels. Host van de middag was cabaretier, schrijver en presentator Frank van Pamelen. Striptekenaar Jeroen de Leijer had het slotwoord met een absurdistische samenvatting van de middag. Dit alles onder het genot van een drankje in het Stadscafé.

Speciaal voor de kinderen, kwamen de makers van Bob Popcorn (Maranke Rinck en Martijn van der Linden) naar de LocHal. Ze vertelden je het verhaal van Bob, maakten er prachtige tekeningen bij en maakten samen een eigen popcorn bakje dat de kinderen konden kleuren en dat uiteraard gevuld werd met overheerlijke popcorn.

Stichting Cools heeft, na uitgave van de Literaire Wandeling twee jaar geleden, haar nieuwste uitgave (Tilburg, Vol van Boeken) met artikelen over de literatuur in Tilburg gepresenteerd. Het is geschreven door mensen die een (historische) binding hebben met Tilburg en met een warm hart voor Tilburg. Met een keur aan uiteenlopende teksten: over de LocHal met zijn 1147 stopcontacten, over literaire genootschappen dan wel leesclubs, vanzelfsprekend ook een tekst over de Tilburgse uitgeverij die menigeen heeft geholpen bij het leren lezen.