Eerder afgelast vanwege Corona en ook afgelast in oktober 2020.

Vader en zonen Chabot naar LocHal Tilburg

Stichting Cools, Bibliotheek Midden-Brabant en boekhandel Buitelaar ontvangen zondagmiddag 18 oktober vader Bart en zijn zonen Sebastiaan, Splinter en Maurits Chabot in de KennisMakerij van de Tilburgse LocHal. Van Bart verscheen in januari het spraakmakende autobiografische boek ‘Mijn vaders hand’. Begin maart liet Sebastiaan ‘De slaap die geen uren kent’ het licht zien, Splinter verscheen onlangs ‘Confettiregen’ en is met een vervolgboek bezig, en van Maurits, journalist van beroep, verscheen in augustus het non-fictie boek: ‘Het papieren paleis – de noodzaak van een menselijker rechtssysteem’, dat hij samen met Maurits Barendrecht schreef.

Bart Chabot; Foto: Anton Corbijn

In ‘Mijn vaders hand’ beschrijft Bart Chabot zijn getroebleerde jeugd in Den Haag. Het is een zeer persoonlijk boek waarin hij zich, in het ziekenhuis met de dood in de ogen, de vraag stelt hoe zijn opvoeding hem gevormd heeft. De moeizame omgang met zijn ouders en de geestelijke én fysieke mishandeling waaraan hij werd blootgesteld vormen een schrijnend verhaal. Ondanks het zware onderwerp is er op typisch Chabotiaanse wijze ook plaats voor humor.

Sebastiaan Chabot; Foto: Anton Corbijn

Sebastiaans debuutboek is eveneens een familiegeschiedenis. Het epische ‘De slaap die geen uren kent’ gaat over vier generaties van de oorspronkelijk Duitse familie Kurschfeld. In 1950 besluit Kurt Victor Karl Kurschfeld uit het leven te stappen. Drie generaties later gaan zijn nazaten Victor en Benjamin in Den Haag de confrontatie aan met het portret van de oude man dat in de hal van hun huis hangt.

Slintyer Chabot; Foto: Anton Corbijn

Splinter Chabot is vooral bekend van zijn tv-programma Splinter in de politiek, zijn optredens in De Wereld Draait Door en zijn inmiddels oud-voorzitterschap van de JOVD, de jongerenafdeling van de VVD. Zijn ‘Confettiregen’ is een persoonlijk verhaal over een jongen die opgroeit in zijn eigen glitter- en confettiwereld. Thuis lijkt alles een sprookje, maar hij ontdekt als hij ouder wordt dat hij in bijna alles anders is dan zijn broers en klasgenoten. Anders dan wie hij dacht te zijn en wilde zijn. ‘Confettiregen’ is het dagboek van een worsteling naar een leven vol liefde.

Maurits Chabot

In augustus volgde Maurits, journalist van beroep, met een non-fictie boek: ‘Het papieren paleis – de noodzaak van een menselijker rechtssysteem’, dat hij samen met Maurits Barendrecht schreef.

Vader en zonen Chabot vormen een bijzonder kwartet met Sebastiaan en Maurits tot dusver als de minst bekenden. Joep Trommelen zal tijdens het gesprek met de vier auteurs ingaan op hun onderlinge relaties, de invloed van hun familieband op hun auteurschap en wat het betekent een Chabot te zijn. Natuurlijk komen ook hun boekwerken aan bod. Stichting Cools, de Bibliotheek Midden-Brabant en boekhandel Buitelaar zien de gezamenlijke komst van de Chabots naar de LocHal als een unieke kans om niet alleen kennis te maken met de auteurs en hun boeken maar vooral met de dynamiek van het gezin dat hun creativiteit voortbrengt. Het belooft een bijzondere middag te worden met vier openhartige gasten die erom bekendstaan dat ze niet op hun mondje gevallen zijn. Een middag die zonder twijfel voor verrassingen gaat zorgen. Ook het publike krijgt ruimte voor interactie met de auters.