Wat is archipunctuur zonder literatuur?

Presentatie TIL+LIT, Tilburg vol van boeken

De Stichting Cools heeft op 30 augustus 2023 het boek 'TIL+LIT, Tilburg vol van boeken' gepresenteerd in de Nieuwe Vorst. Een prachtig vormgegeven boek (Janine Hendriks, van Kaftwerk) met daarin 25 bijdragen over Tilburg en Boeken, vanuit diverse invalshoeken.

Joost Minnaard, één van de redactieleden, bood Marcelle Hendrickx, wethouder van cultuur in Tilburg, het eerste exemplaar aan. Hij deed dit met als slogan: Wat is archipunctuur zonder literatuur? Daags tevoren was er een artikel in de Volkskrant verschenen over de impulsen die de stad de laatste jaren kreeg vanuit de architectuur met als hoogtepunt de LocHal. De journaliste gaf haar tekst de beeldspraak ‘Archipunctuur’ mee. De LocHal als ‘de’ huiskamer van Tilburg, met hoge trappen en 1147 stopcontacten als een van de hoogtepunten!

De wethouder ging in haar dankwoord nader in op de kunst, literatuur en cultuur in de stad: iets dat zij langzaamaan had leren kennen om er daarna echt van te gaan houden. TIL +LIT is daar ook een voorbeeld van: niet een boek om in één ruk uit te lezen, nee, door het boek bladeren, kijken en lezen, meermaals!

Er was muziek: Claudy die met gitaarbegeleiding eigen nummers en covers ten gehore bracht. Verrassend was het optreden van een jonge dichteres, Ettie, die op poëtische wijze ranke en hier en daar rake observaties van de afgelopen 25e ‘Boeken rond het Paleis’ voordroeg.

Voormalig stadsdichter JACE van de Ven ging met Joost Minnaard in gesprek over het zijn gedicht Boek, waarmee de bundel opent. Er werd nader ingegaan op de tot standkoming van het boek, de nog onevenwichtige verdeling over mannelijke en vrouwelijke schrijvers en nog veel meer.

U kunt het allemaal zelf lezen; het boek is in de boekhandels in Tilburg en Goirle te koop. En te bestellen door een email te sturen naar: stichtingcools@gmail.com