Stichting Cools meets Harrie den Haon!

Interviews over Tilburgs dialect via prentenboek

Joep Trommelen sprak op 18 december 2017 met de makers van ‘Harrie’, kinderboekenschrijver Erik van Os en illustratrice Marieke Coenen. Het boek is uitgegeven door de Tilburgse uitgeverij Zwijsen en de Stichting Tilburgse Taol.

Erik van Os, die sinds 1990 een schrijversduo vormt met Elle van Lieshout, bedacht de tekst voor het boek in dichtvorm. Hij maakt teksten voor leesmethodes, liedjes, boeken en andere gedichten voor verschillende uitgeverijen. De in Tilburg woonachtige Marieke Coenen maakte de gedetailleerde prenten met veel Tilburgse elementen zoals woongebouw Westpoint en het beeld van koning Willem II. Ook een impressie van de kermis ontbreekt niet.

Van Os heeft die avond samen met Ad van Dongen tevens een lied over Harrie den Haon ten gehore gebracht.

Taalkundige en voorzitter van Stichting Tilburgse Taol, Tim van der Avoird, ging met Trommelen in  gesprek over het werk en de missie van de stichting en de totstandkoming van het boek over Harrie. In dat gesprek kwam tevens de bijzondere positie van het Tilburgse dialect aan de orde. Tilburgs is ‘hot’ en lijkt minder onder de teloorgang van het dialect te lijden dan andere dialecten.

Daar heeft ook taalkundige Yoïn van Spijk vervolgens zijn licht over laten schijnen. Hij verrichtte onder andere onderzoek naar de ontwikkeling van het dialect in de Langstraat en verdiepte zich het afgelopen jaar in het Tilburgs. Van Spijk heeft in de zaal een klein ‘onderzoek’ over het Tilburgs gehouden onder het publiek.

Nadat Trommelen zijn gasten heeft geïnterviewd kreeg het publiek ruimschoots de kans om met de gasten en met elkaar in gesprek te gaan.

Dit jaar organiseerde Stichting Cools voor de twintigste keer de boekenmarkt "Boeken rond het Paleis", die traditioneel eind augustus plaatsvindt. In de evaluatie van deze geslaagde jubileumeditie werd duidelijk dat er naast de uitbreiding op de markt met het Kinderplein meer gedaan kan worden om de zichtbaarheid van deze stichting in Tilburg en omstreken te vergroten. Dit alles in het teken van de doelstelling van de stichting: het stimuleren van de liefde voor het boek. Naast de samenwerking met Boekhandel Blz. Buitelaar uit Goirle gaat Stichting Cools zich meer richten op de regio Tilburg met thema-avonden waar een bepaald boek of een auteur centraal staat.

Interviews over Tilburgs dialect via prentenboek