Lezing Pieter Waterdrinker: is Rusland een 'macho'macht?

Al ruim een kwart eeuw woont en werkt Pieter Waterdrinker in Rusland. Hij is journalist en auteur van romans en verhalenbundels. Zijn werk Tsjaikovskistraat 40, een autobiografische vertelling die als vertrekpunt zijn huis in het Russische Sint-Petersburg heeft, werd een bestseller. Waterdrinker is bij het grote publiek vooral bekend van zijn optreden in het VPRO-programma Zomergasten (2018), waarin hij misverstanden over Rusland besprak en verduidelijkte dat Rusland door het Westen niet altijd terecht neergezet wordt als vreemde boeman.

Vindt Pieter Waterdrinker Rusland een 'macho'-macht? Tijdens zijn bezoek aan de LocHal zal hij nader ingaan op deze vraag en hoe het gedrag van Rusland rond bijvoorbeeld MH17 en de Krim, te verklaren valt vanuit de Russische geschiedenis, identiteit, normen en waarden. En hoe kunnen andere landen daarmee het beste omgaan wanneer het doel is met elkaar in gesprek te blijven?

Op verzoek van de Bibliotheek Midden-Brabant selecteert Pieter Waterdrinker ook vijftien werken uit de collectie, die aansluiten bij het thema van zijn lezing. Deze gastcollectie, bestaande uit een lijst met titels en een video waarin Waterdrinker verschillende werken toelicht, zal kort na de lezing te zien zijn in de galerij met gastcollecties: bibliotheekmb gastcuratoren

Deze lezing wordt aangeboden door Stichting Cools in samenwerking met de Bibliotheek Midden-Brabant en met een bijdrage van het Spiegelglasfonds. De lezing bijwonen is gratis, maar meld je wel van tevoren aan via Eventbrite Pieter Waterdrinker

Datum: dinsdag 8 oktober
Locatie: KennisMakerij, Bibliotheek LocHal